Skoda Felicia: Ikona Stylu i Inżynierii z Lat 60.
Kiedy myślimy o klasycznych samochodach, które przetrwały próbę czasu, jedną z myśli, które chodzą po głowie, jest Skoda Felicia. W lutym 1959 roku dwudrzwiowa Skoda 450 przeszła modernizację, która przekształciła ją w legendarny model Felicia, podbijając serca miłośników motoryzacji na całym świecie.
Modernizacja, która zmieniła wszystko
Modernizacja Skody 450 była dokładnie przemyślanym krokiem w stronę nowoczesności. Zamiast poprzecznych resorów piórowych, nowy model otrzymał oś trapezową ze sprężynami śrubowymi, teleskopowe amortyzatory oraz poprzeczną belkę skrętną. Zmiany były na tyle istotne, że samochód otrzymał nową nazwę Felicia.
Nowoczesne rozwiązania
Pierwsze modele Felicii nie różniły się zbytnio od starszych Skód 450. Nowe napisy na bocznych błotnikach oraz osłona chłodnicy były subtelnymi zmianami, które dodały elegancji i stylu. Wnętrze również przeszło metamorfozę – czarne tło z białymi cyframi zastąpiło stare, białe tło, a zamykany schowek przed siedzeniem pasażera, został zachowany. Duża drewniana kierownica, skórzana tapicerka i klasyczne zegary to kwintesencja motoryzacji z tamtego okresu.
Silnik i osiągi
Felicia opuszczała fabrykę wyposażona w czterosuwowy, chłodzony cieczą, rzędowy, czterocylindrowy silnik benzynowy z rozrządem OHV. Dzięki dwóm gaźnikom Jikov 32 SOPb, silnik o pojemności 1089 cm³ generował moc 50 KM przy 5500 obr./min i moment obrotowy 74,5 Nm przy 3500 obr./min. Dzięki tym parametrom, Felicia osiągała prędkość maksymalną 130 km/h, zużywając przy tym 9 litrów benzyny na 100 km.
Styl i praktyczność
Klasyczne modele z miękkim dachem mierzyły 4065 mm długości, 1600 mm szerokości i 1380 mm wysokości. Opcjonalny biały dach z laminatu, ważący jedynie 27 kg, umożliwiał całoroczną eksploatację. Mimo ograniczonej przestrzeni na tylnej kanapie, Felicia często służyła jako samochód rodzinny.
Debiut na światowych rynkach
Felicia zadebiutowała na Salonie Samochodowym w Lipsku 1 marca 1959 roku, a później na wystawie w Genewie. Samochód był również prezentowany w Stanach Zjednoczonych, Meksyku i Johannesburgu, zdobywając uznanie na całym świecie.
Modernizacja w 1961 roku
W 1961 roku Felicia przeszła kolejne modyfikacje, w tym modne płetwy na tylnych błotnikach i powiększone tylne światła. Nadwozie zamontowano na dużych gumowych silentblockach, co znacznie zmniejszyło wibracje i hałas w kabinie. Nowy grill oraz przeniesienie dźwigni zmiany biegów na podłogę były kolejnymi krokami w stronę nowoczesności.
Felicia Super
Na początku 1962 roku zadebiutowała mocniejsza wersja Felicia Super, z większym silnikiem o pojemności 1221 cm³, generującym moc 40,4 kW. Dzięki temu, Felicia Super osiągała prędkość maksymalną o 5 km/h wyższą, mimo nieznacznie większej wagi.
Produkcja i dziedzictwo
Produkcja Felicii zakończyła się w 1964 roku, po wyprodukowaniu 14 863 egzemplarzy. Po aksamitnej rewolucji Felicia stała się poszukiwanym samochodem zabytkowym, a jej wartość znacznie wzrosła. Dziś, na zlotach samochodów zabytkowych, można podziwiać wiele pięknie odrestaurowanych modeli Felicii, które przypominają nam o złotych latach motoryzacji.
Felicia to nie tylko samochód – to symbol stylu, innowacji i elegancji, który przetrwał próbę czasu i wciąż budzi zachwyt zarówno wśród starszych, jak i młodszych miłośników motoryzacji.
Ta dobra baza do renowacji czeka na Twoje oględziny w naszym salonie – kliknij zdjęcie