Peugeot 1.9 GTI 1989r.

Peugeot 1.9 GTI 1989 Definicja klasycznego hot-hatcha

Nazwa “GTI” jest jednym z najbardziej kultowych symboli w świecie motoryzacji. Kojarzona głównie z usportowionymi edycjami samochodów kompaktowych, jest z nami już od kilku dekad.Samochodów spod znaku “GTI” historia motoryzacji zna wiele. Lecz wśród nich znajdowały się takie, które odpowiedzialne są za zbudowanie jego reputacji. Peugeot 205 GTI, zwłaszcza w wersji 1.9, definiował wszystkie cechy charakteryzujące wzorowego hot-hatcha: przystępny cenowo, praktyczny, stylowy i niezwykle szybki.

Prezentowany egzemplarz pochodzi ze środkowego okresu modelowego – roku 1989, oraz posiada wszystkie elementy, które charakteryzują najmocniejsze wcielenie modelu GTI – 15-calowe felgi Speedline, tarcze hamulcowe na wszystkich kołach, czy półskórzane, kubełkowe fotele.

Dane techniczne:

Rok produkcji: 1989
Silnik: R4 wolnossący, benzynowy
Pojemność silnika: 1905 cm3
Moc: 126 km (94 kW)/ 161 Nm
Skrzynia biegów: manualna, 5-stopniowa
Napęd: przednia oś (FWD)
Prędkość maksymalna: 206 km/h
Przyspieszenie: 0-100 km/h: 7,8 s
Waga: 875 kg
Kolor nadwozia: Biały (Alpine White)
Wnętrze: jak na fotografiach, zachowane w oryginale
Numer VIN: VF320CDK223248779
Rynek pochodzenia: Szwecja
Aktualny przebieg: 209 343 km

 

Historia i stan pojazdu:

Peugeot trafił do nas w lutym tego roku ze Szwecji, gdzie spędził całe swoje dotychczasowe życie. Utrzymany w oryginalnym, nieremontowanym stanie, porusza się o własnych siłach. Jako, że czas odcisnął na nim swoje piętno, wymaga przeglądu mechaniczno-blacharskiego. Wnętrze, choć zachowane w stanie dobrym, posiada mankamenty w postaci uszkodzonej gałki zmiany biegów typowe  użycie w tym modelu), pęknięć tapicerki na fotelu kierowcy i pasażera, oraz niefachowo wyciętych otworów w tylnej półce. Tylna kanapa, wykładzina oraz reszta wnętrza, zachowały się bez plam, dziur czy przetarć. Wóz posiada bardzo obszerną dokumentację serwisową, jak i pełną dokumentację samochodu zabytkowego w Polsce. Jest to egzemplarz nadający się do jazdy, rokujący do przywrócenia mu stanu idealnego.

 

Dla kogo?

Jest esencją czystych, “analogowych” wrażeń z jazdy. Doskonała widoczność we wszystkich kierunkach, masa zaledwie 900 kilogramów, połączona ze żwawo wkręcającym się na obroty, blisko 130  konnym silnikiem, dają pełne doświadczenie klasycznego “hot-hatcha”. Opisane wyżej cechy konstrukcji zadziornego Peugeota dają na szosie piorunujący efekt. To jeden z najszybszych youngtimerów lat 80 i to nie tylko w swojej kategorii cenowej, ale w ogóle. Do tego zapewnia niesamowitą radość z jazdy, nieporównywalną z większymi autami, choćby były dużo mocniejsze. Niezależnie od tego, czy miałby służyć jako pojazd do codziennych sprawunków na mieście, weekendowy pożeracz serpentyn, czy samochód do torowej rywalizacji, będzie gotowy na podjęcie każdego z tych wyzwań i sprawdzi się w nich znakomicie. Dziennikarze motoryzacyjni, w tym ze słynnego „Top Gear”, na czele nie szczędzili szybkiemu Peugeotowi słów zachwytu.
Odwiedź nas, wsiądź i sprawdź czy mieli rację.